Урок української мови у 8 класі
Тема: Словосполучення. Типи підрядного зв’язку: узгодження, керування , прилягання.
Мета: навчити розрізняти типи підрядного зв’язку, визначати види словосполучень за приналежністю головного слова до певної частини мови; формувати уміння знходити словосполучення у реченнях, сформувати навички правильного визначення різних видів підрядного зв’язку, конструювати словосполучення з ними, виховувати любов до природи.
Обладнання: схеми, таблиця - опора (на кожній парті) , світлофори , таблиця (на дошці), роздавальний матеріал з осіннім пейзажем, жетони-смайлики, пісня Іво Бобула «А вже осінь прийшла у мій сад»
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музика, народознавство, українська література
Епіграф.
Люби, плекай природу нашу, цвітінь, росою споєну.
Спостерігай красу пейзажу і малюй її по - своєму.
Д. Білоус
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. З’ясування емоційного стану школярів.
У кожного на парті лежать світлофорчики. За допомогою них передайте свій емоційний стан на початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Бліцопитування.
1.Словосполучення – це...
2. За морфологічним вираженням головного слова словосполучення поділяються на ...(іменні, дієслівні, прислівникові)
3. За будовою бувають …(прості і складні)
4. За поєднанням компонентів(синтаксичні, лексичні, фразеологічні)
5. Сполучення слів, які не бувають словосполученнями ...
2. Робота з таблицею - опорою (на кожній парті)- учні пригадують, звернувшись до таблиці
Додаток Схема
За будовою
|
ПРОСТІ
складаються з двох повнозначних слів, між якими один вид синтаксичних відношень:
сонячний (який?) день;
піти (куди?) ліворуч.
|
СКЛАДНІ
складаються з трьох чи більше компонентів, між якими два і більше синтаксичних відношень:
наші (чиї?) маленькі (які?) друзі;
лагідний (який?) голос (кого?) матусі.
|
За поєднанням компонентів
|
ВІЛЬНІ (синтаксичні)
утворюється в процесі мовлення, і кожне слово зберігає своє лексичне значення
робити уроки, відвідати лікаря.
|
СТІЙКІ (лексичні)
Існують у мові в готовому вигляді і за значенням зазвичай тотожні одному або кільком словам
зарубати на носі; дійна корова
|
За головним словом
|
ІМЕННІ
головне слово іменник, прикметник, числівник займенник
широкий у плечах;
щось рідне.
|
ДІЄСЛІВНІ
головне слово - форми дієслова
записаний до лікаря;
відчути смак.
|
ПРИСЛІВНИКОВІ
головне слово – прислівник
надзвичайно корисно;
високо у небі.
|
За способом підрядного зв’язку
|
УЗГОДЖЕННЯ
залежне слово вживається у тому ж роді, числі, відмінку, що й головне слово
класний твір;
весела посмішка.
|
КЕРУВАННЯ
головне слово керує залежним, яке приєднується до головного за допомогою прийменника або без нього
підійшов до річки;
свято осені.
|
ПРИЛЯГАННЯ
залежне слово зв’язане з головним лише за змістом
приплив швидко;
написав безграмотно.
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
- Пояснення вчителя за таблицею (на дошці) і за таблицями – опорами про типи підрядного зв’язку у словосполученнях.
- Учні записують приклади у зошит на кожен спосіб зв’язку.
- Тренувальні вправи
● Утворити словосполучення. Визначити тип підрядного зв’язку. Записати у 3 колонки.
Пишатися , краса; раді, осінь; прогулянка, гай; жовтогарячий , осінь; мальовнича, край; радіти, дуже; теплий, осінь; казковий, краєвид; по- осінньому, теплий; надзвичайно красиво; бабина, літо.
- Діти, а зараз яка пора року? А яка осіння пора вас найбільше приваблює?(«Бабине літо»)
«Бабине літо» - це наймальовничіша осіння пора.
- Сузір’я Плеяди слов’яни називали Баби, бо його добре видно на зоряному небі саме в цей час.
- Це пора, коли на осінньому сонці баби ще мають змогу погрітися.
- Павутинне пояснення: Баба – Яга чудової пори осені літає в ступі і розкидає
павутиння. Чехи так і називали: павутинне літо.
- Які осінні свята знаєте? (27 вересня Воздвиження хреста, 14 жовтня – Покрова)
- Виписати словосполучення із речення, тип зв’язку
Стоїть лагідна пора бабиного літа, останні сонячні дні такі ласкаві, оповиті сріблястим мереживом, прощальним ячанням журавлів, що відлітають у вирій.
● Розглянути малюнки з осіннім пейзажем (на дошці і на парті)
- Скласти словосполучення, визначити тип підрядного зв’язку.
До слова осінь дібрати прикметники
(Для довідок. Казковий краєвид, білокора береза,осіння днина, сяюче золотом листя, золотий вересень, подих осені, барви осіннього лісу; осінь барвиста, гарна, чудова, золота, незвичайна, печальна, сумна, рання, тепла)
- Фізкультхвилинка.Вітер дерева колише,гойдає, птахи летять, відлітають. А діти тихенько за парти сідають.
- Літературна хвилинка. Чудові осінні образи створила Ліна Костенко.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить:- Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить:- Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Двори стоять у хуртовині айстр.
Яка рожева й синя хуртовина!
- Проблемне питання З’ ясуйте, наведені пари слів будуть словосполученням?
Підкралася осінь.
Дерева прибралися.
Жовкне і осипається листя.
Листячко шелестить.
Дощ і вітер. Ясний день, понад річкою, мій друг, ліс замріявся, сонячний ранок.
- «Впіймай словосполучення» Виписати словосполучення. Визначити тип підрядного зв’язку.
По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.
Музична пауза. Аудіозапис пісні Іво Бобула «А вже осінь прийшла у мій сад»
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах .
І група. З вірша про осінь виписати 3- 5 словосполучень , визначити вид підрядного зв’язку.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить:- Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить:- Дай нам тої втіхи!
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Двори стоять у хуртовині айстр.
Яка рожева й синя хуртовина!
ІІ група. Виписати з речень словосполучення, визначити тип підрядного зв’язку.
У вересні жовкне й осипається листя каштанів.
Тоненька берізка тихо й задумливо завмерла на галявині.
Красуня- осінь підходила помалу, спрокволу.
Індивідуально (визначити головне й залежне слово)
Осіннє небо, золотий вересень, шукати в траві, жовтогаряча осінь.
V. Підсумок уроку
- Слово вчителя.Наш урок підходить до кінця. Чи змінився ваш настрій на кінець уроку (показують світлофорчики)
2. «Відкритий мікрофон»: закінчіть речення
“Цей урок навчив мене...”
“На уроці я дізнався про...”
“Урок мені сподобався/не сподобався, бо...”
3. Оцінювання
Спасибі вам, що працювали,
що результати показали,
що не соромились творити
і ці жетони заробити.
VІ.Завдання додому
Достатній та середній рівень. Опрацювати таблиці – опори, виписати 8-10 словосполучень , визначити тип підрядного зв’язку.
Високий рівень. Скласти 10 словосполучень з різними типами підрядного зв’язку.
|